داروهای لاغری یا رژیم غذایی مناسب و ورزش؟

چاقی یکی از مشکلات جوامع امروزی است که به دلیل کم تحرکی و دریافت بیش از اندازه غذا در افراد به وجود می آید.

به همین خاطر تبلیغات داروهای کاهش وزن افزایش یافته است، که ترکیبات آن ها اکثرا مورد تایید انجمن های دارویی نمی باشد.

بطور کلی افراد جامعه برای اینکه دچار اضافه وزن نشوند باید فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل سه جلسه ۳۰ دقیقه ای در هفته ورزش کنند. همچنین باید از غذاهایی که دارای کالری بالا با حجم کمی هستند مانند فست فودها و انواع شیرینی ها پرهیز کنند.

دلایل عدم موفقیت برای رژیم گرفتن

رژیم گرفتن یک مهارت است درست مثل نواختن یک ساز موسیقی و بنابراین نیاز به تمرین دارد. چهار دلیل اصلی که رژیم گرفتن را دشوار می کند به شما یادآور می شویم.

دلیل اول : محاسبه کمتر از حد میزان کالری مصرفی است. برای جلوگیری از این اشتباه نام هر چیزی را که می خورید یادداشت کنید تا به این ترتیب نسبت به میزان کالری مصرفی روزانه خود اطلاعات دقیق به دست آورید.

دلیل دوم : بر آورد نادرست از میزان فعالیت بدنی روزانه و سوختن کالری است. معمولا تصور افراد از میزان تحرک بدنی شان بیشتر از واقعیت است. به طور معمول هر فردی باید هر روز ۵۰۰ کالری مصرفی خود را کاهش دهد برای این منظور باید در روز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشد.

دلیل سوم : زمان بندی نامناسب برای صرف وعده های غذایی است. بدن انسان به جریان پایدار قند برای تامین انرژی و جلوگیری از کند شدن سوخت و ساز در طول روز نیاز دارد. بنابراین هرگز بیش از ۵ ساعت گرسنه نمانید تا بدنتان سوخت و ساز پایداری داشته باشد.

دلیل چهارم : خواب ناکافی نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در عدم موفقیت برای رژیم گرفتن است.

کمتر بخورید، همیشه بخورید

بهتر است در طی روز تعداد دفعات غذا خوردن تان را افزایش دهید، ولی هر بار حجم اندکی غذا بخورید.

بعضی ها فکر می کنند اگر در فاصله وعده های اصلی هیچ چیزی نخورند و فقط صبحانه، ناهار و شام بخورند، کار درستی کرده اند و چاق نمی شوند، ولی آن ها از یک موضوع غافلند و آن سطح قند خون است.

وقتی فاصله بین دو وعده غذا خوردن زیاد باشد، قند خون افت خواهد کرد و این امر میل به غذا را افزایش می دهد و باعث می شود در وعده غذایی بعدی حسابی پرخوری کنید.

آهسته غذا خوردن موجب کمتر غذا خوردن می شود

نتایج مطالعات نشان داده زمانی که افراد سریع غذا می خورند در ۹ دقیقه بطور متوسط ۶۴۶ کالری و زمانی که آهسته غذا می خورند در ۲۹ دقیقه ۵۷۹ کالری مصرف می کنند. در ضمن افراد زمانی که آهسته غذا می خورند، احساس سیری و رضایت بیشتری می کنند.آهسته غذا خوردن موجب کاهش وزن شده و به حفظ وزن مطلوب کمک می کند.

مرتب خود را وزن کنید

اگر به طور هفتگی در یک روز معین خود را وزن کنید، بهتر می توانید تغییرات به وجود آمده را مشاهده نمایید و اگر وزن اضافه کرده باشید زودتر متوجه خواهید شد. البته این وزن کردن نباید به یک رفتار وسواسی تبدیل شود و شما را تحت فشار عصبی ناشی از چاق شدن قرار دهد.نکته دیگر اینکه اگر وزنتان مطابق میل شما نبود دلسرد و افسرده نشوید و دست از تلاش و کوشش برندارید.

با بالا رفتن سن، سوخت و ساز بدن به طور طبیعی افت می کند. محققان اظهار می دارند که در سن ۴۰ سالگی بدن شما ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو کالری کمتر از هنگامی که ۳۰ سال سن داشتید می سوزاند.

عضلات کالری بیشتری نسبت به سلول های چربی می سوزانند و کاهش توده عضلانی یکی از دلایل اصلی افت متابولیسم بدن است. بی تحرکی سبب می شود زنان تا ۵ کیلو گرم عضله در بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی از دست بدهند.

برای ساخت و حفظ توده عضلانی باید در هفته ۳ – ۲ بار تمرینات قدرتی داشته باشید. اگر اهل باشگاه رفتن نیستید، سعی کنید ورزش شنا و دراز نشست انجام دهید.

رژیم غذایی یا ورزش؟

این سوال برای خیلی از افرادی که در فکر لاغر کردن خود هستند، پیش می آید. جوابی برای این سوال به صورت منطق صفر و یکی وجود ندارد چرا که هردو مورد پاسخ این سوال هستند. تا کالری کمتری نسبت به نیاز روزانه ی بدن وارد بدن نشود، لاغری ممکن نیست. پس برای این منظور باید از رژیم غذایی مناسب کمک گرفت. همچنین برای تنظیم و افزایش میزان کالری سوخته شده در بدن که طبیعتا به کاهش وزن منجر می شود، ورزش یک امر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

بنابراین برای کاهش وزن، برقرار شدن یک تعادل نسبی بین رژیم غذایی و ورزش، ضروری به نظر می رسد. همچنین باید متذکر شد که لاغری با رژیم غذایی صرفا به کم کردن وزن بدن کمک می کند و در قوی تر شدن عضلات بدن تاثیر گذار نیست. در پایان باید به نکته مهمی اشاره کنیم، افزایش قدرت و کارایی عضلات و همچنین زیبایی ظاهری اندام بدن تنها با ورزش کردن منظم محقق خواهد شد.

در عرض ۵ دقیقه می توان با خوردن غذا، ۵۰۰ کیلو کالری وارد بدن کرد. اما برای سوزاندن همین کالری، ۲ ساعت ورزش نیاز است.

ناشناس


نظر بدهید

3 + 5 =

author
توسط ریزپز
تبلیغات
آخرین دیدگاه ها
برترین نویسندگان بلاگ
l