پروتئین در برنامه غذایی روزانه

بدن هر فردی به مقدار زیاد پروتئین احتیاج دارد تا با آن عضله بسازد. بدون وجود پروتئین کافی در بدن، توده عضلانی افزایش نخواهد یافت. وجود پروتئین در برنامه غذایی روزانه اهمیت زیادی دارد. حالا که این نکته را در باره عضله سازی دانستید شاید از خود بپرسید که پروتئین باعث افزایش توده عضلات می شود پس چطور می تواند برای کسی که می خواهد وزن کم کند مفید واقع شود؟

پاسخ به سوال مطرح شده در بالا، ساده است. بسیاری از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند کربوهیدرات اندکی دارند و مقادیر چربی های اشباع آن ها نیز بسیار ناچیز است. پس با خوردن غذاهای حاوی پرتئین شما غذایی را به بدنتان می رسانید که چربی اشباع اندکی دارد و میزان کربوهیدرات آن نیز کم است و همانطور که می دانید، برای کاهش وزن، باید میزان مصرف کربوهیدرات و چربی مصرفی را کاهش داد.


سینه مرغ سرشار از پروتئین است. در بالا می توانید طرز تهیه باقالی پلو با سینه مرغ را مشاهده کنید.


اهمیت پروتئین در تغذیه سالمندان

پروتئین یکی از مواد مغذی بسیار مهم و ضروری برای همه افراد از جمله سالمندان است. در دوران سالمندی به علت کاهش توده عضلانی بدن و ناکافی بودن ذخایر پروتئین ماهیچه ها، تامین پروتئین کافی با کیفیت بالا ضروری است.

کیفیت پروتئین در این دوران بسیار مهم است و باید پرتئین مصرفی از کیفیت بالایی برخوردار باشد. پرتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ کیفیت خوبی را دارا می باشند.

پرتئین گیاهی مانند حبوبات، مغز دانه ها، آجیل و غلات نیز حاوی مقداری پروتئین هستند ولی کیفیت پروتئینی آن ها بالا نیست.

کمبود پروتئین یکی از دلایل ریزش مو

بطور کلی کمبود پروتئین باعث ریزش مو می شود. از دلایل دیگر ریزش مو می توان به کمبود آهن اشاره کرد. دختران نوجوان و خانم هایی که دچار ریزش مو می شوند باید نسبت به عدم وجود فقر آهن اطمینان حاصل کنند. چرا که یکی از شایع ترین دلایل نازک شدن و ریزش مو فقر آهن می باشد.

اسید های چرب غیر اشباع که در مغز دانه ها و روغن زیتون وجود دارد به رشد مو و تقویت آن کمک می کند.

در برنامه غذایی من، کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد وجود دارد.

سالیوان استیپلتون  (هنرپیشه استرالیایی)

نظر بدهید

21 + = 28

author
توسط ریزپز
تبلیغات
آخرین دیدگاه ها
برترین نویسندگان بلاگ
l